Jak řiká nadpis sekce. Tato sekce se věnuje tvorbě a úpravě grafiky. Neznamená to, že sem budete postovat vaše resources. Sekce je zaměřená víceméně na rady ohledně tvorby a tutoriály.
Prosím všechny, do tohoto tématu nic nepište !!! veškeré dotazy a připomínky řešíme zde
..::[ Základy - popis programu ]::..
Takže jdeme se podívat na jeden z grafických editorů vhodných pro pixel art a tvorbu veškeré grafiky pro naše hry, Paint.net Program se dá stáhnout kliknutím sem Ke správnému chodu programu je nutné mít naistalovaný NET Framework (stahujte na stránkách mrkvosoftu) čeština do programu by měla být zde, ale pozor, verzi kterou jste si stáhly z 1. linku v tomto seznamu nenajdete, třeba čeština bude fungovat, ale nemám vyzkoušené ani zkoušet nebudu, mám rád programy v angličtině, v tom se člověk alespoň trochu vyzná)
Tak, a teď když už máme nainstalováno vše potřebné, můžeme se vrhnout na základní popis programu:
Po spuštění uvidíte asi takovouhle obrazovku:
tak si jdeme rozebrat co znamenají jednotlivé části, klávesové zkratky jednotlivých funkcí budu psát za název do závorek:
Menu:
Nový soubor (CTRL+N) - otevře okno, kde zadáme rozměry nového souboru a potvrdíme OK (popř. Enterem)
Otevři soubor (CTRL+O) - otevře obrázek z vašeho počítače
Ulož soubor (CTRL+S) - uloží váš obrázek do počítače (možnost vybrat typ souboru (bmp, jpg, png atd... - pro naše účely doporučuji formát .png, který umí zachovat průhlednost !!!)
Tisk (CTRL+P) - vytiskne obrázek
Vyjmout (CTRL+X) - tato funkce je možná pouze pokud jste předem označily nějakou část obrázku výběrem - a účinnek? jednoduše označenou část vystřihne (a uloží jí do schránky, tudíž je možné ji funkcí Vlož (CTRL+V) vložit kamkoliv jinam)
Kopírovat (CTRL+C) - zkopíruje označenou oblast do schránky
Vložit (CTRL+V) - vloží uloženou část obrázku se schránky
Oříznout (CTRL+SHIFT+X) - po označení určité části obrázku vše mimo označení odřízne
Odznačit (CTRL+D) - zruší označení části obrázku nástrojem Výběr
Zpět (CTRL+Z) - krok zpět (známe všichni ne?)
Vpřed (CTRL+Y) - krok vpřed (taky netřeba popis)
Zoom - oblast pro ovládání Zoomu (logicky lupa s + přibližuje, lupa s - oddaluje, uprostřed je možnost výběru požadovaného přiblížení v %)
Mřížka (----) - zapíná/vypíná zobrazení mřížky (s rozestupem 1 pixel - u obrázků s větším rozlišením je potřeba většího přiblížení, aby byla mřížka vidět)
Jednotky - zde si nastavíte jednotky pro pravítko (možnosti: pixel, palec, centimetr)
Nástroje:
Výběr - pravoúhelník (S) - tímto nástrojem můžeme vybrat určitou část obrázku (se kterou se dá dále pracovat, bez toho aniž bychom ovlivnily zbytek, nebo je možné část vyříznout, zkopírovat atd. viz sekce menu) pravidelného čtverce dosáhneme pokud při výběru držíme SHIFT
Výběr - laso (S) - lasem provedeme výběr libovolného tvaru (použití: klikněte a držte LTM kdekoliv v oblasti obrázku, nakreslete požadovaný tvar a tlačítko pusťte)
Výběr - kruh (S) - tímto nástrojem vybíráme oblasti kruhového tvaru (popř. elipsy) pravidelného kruhu dosáhneme pokud při výběru držíme SHIFT
Výběr - magická hůlka (S) - s magickou hůlkou můžete vybírat oblasti stejné barvy (kliknete na požadovanou barvu a vybere se vše dokud program nenarazí na jinou barvu
Přesun (M) - tímto nástrojem můžete přesouvat vrstvy a výběry (resp. vybranou část obrázku nástrojem výběr)
Přesun (M) - tento nástroj přesouvá pouze výběr (vlastní obrázek zůstane nedotčen)
Lupa (Z) - nástroj pro zvětšování (LTM) a zmenšování (PTM)
Ruka (H) - nástroj pro přesouvání plátna (něco jako scrollování - je aktivní pokud je obrázek větší než obrazovka)
Plechovka (F) - známý nástroj pro vybarvování oblastní jednou barvou
Přechod (G) - gradient - vytvoří výplň tvořenou přechodem 1. a 2. barvy (použití: klikněte a držte LTM, pohybujte myší tak, aby jste dosáhli požadovaného efektu)
Štetec (B) - nástroj štetec, můžete měnit jeho tvar velikost atd. to ale v další sekci
Guma (E) - co víc napsat? prostě gumuje no
Tužka (P) - váš oblíbený nástroj tužka
Kapátko (K) - nástroj pro nabírání barev (použití: klikněte kamkoliv na požadovanou barvu a ta se automaticky přiřadí do výběru aktuální barvy (PTM nabírá 1. barvu, LTM zase 2. )
Klonovací razítko (L) - funguje podobně jako štětec, s tím rozdílem že místo barvy používá část obrázku (použití: držte CTRL a klikněte LTM kamkoliv na obrázek, odtud se bude brát počátek vzoru pro štětec, a kreslete na libovolné místo v obrázku - pro lepší pochopení nutno zkusit)
Přebarvení (R) - přebarvuje tvary na obrázku vámi zvolenou barvou (tj. jen mění barvu, nepřekreslí vám obrázek)
Text (T) - klasický nástroj pro psaní textu (použití: klik, napsat text, pomocí šipek, které se pod textem objeví, přesunout na požadované místo)
Čára, Křivka (O) - pro kreslení čáry stisknout a držet LTM a táhnout myší do požadovaného směru a dělky čáry, v případě křivky chytneme jeden z bodů, který se v čáře objevil a tažením zakřivíme, dle našich potřeb (v případě potřeby opakujeme u zbylých bodů)
Pravoúhelník (O) - nakreslí tvar pravoúhelník
Pravoúhelník (zaoblené rohy) (O) - nakreslí tvar pravoúhelníku se zaoblenýmy rohy
Elipsa/Kruh (O) - nakreslí tvar elipsy (kruhu)
Libovolný tvar (O) - nakreslí tvar libovolného tvaru ? (no zní to divně, ale je to tak )
Tak to je pro dnešek vše k základnímu popisu programu. Příště se blíže seznámíme s jednotlivými nástroji a ukážem si už nějaký konkrétní příkládeček takže si nabružte tužky bude to pěkně vostrý
Jak jsem slíbil, zde je detailnější popis nástrojů, se kterými budeme v paint.net pracovat:
s paletkou nástrojů jsme se seznámili už v prvním díle, tak rovnou začneme nástroji pro selekci. Rectangle Selection (S) - Pravoúhlý Výběr
Nástroj výběr nám slouží k vybrání určité oblasti obrázku (např kámen, ruka, hlava, dům apod) se kterým poté můžeme dále pracovat, aniž bychom ovlivnili zbytek našeho obrázku. Výběr je také možné kopírovat a opět vložit popř. uplně vystřihnout. Náš výběr ale můžeme také zesvětli, ztmavit, změnit jeho barvu, průhlednost, a vlastně na něj aplikovat jakýkoliv efekt či nástroj, který je nám v programu k dispozici. Často budeme používat nástroj výběr v animaci, kde nám bude šetřit čas (vybereme např. ruku trochu jí pootočíme nebo zdeformujeme a máme ruku v nové pozici, je to daleko rychlejší než jí kreslit znovu, a hlavně je přesně zachován původní tvar) Teď už k vlastnímu výběru. Ten uděláme jednoduchým klikem kdekoliv v obrázku, držením tlačítka myši (levého samozřejmě) a tažením, tím se nám náš pravoúhelník bude zmenšovat, nebo zvětšovat. Pokud při tomto pohybu podržíme klávesu SHIFT budou vždy všechny strany stejně dlouhé(=čtverec) . Tato funkce je použitelná i pro ostatní nástroje jako je kruhový výběr (podržením SHIFTu dosáhneme přesného kruhu), ale také nástrojem Shape (tvar) - o tom si povíme později. Další specialitkou u nástroje je možnost sčítat nebo odečítat výběry. Tzn. pokud chceme v obrázku upravit více částí, můžeme to udělat najednou. Zkuste si v obrázku udělat nějaký výběr (klidně prázdného místa) a vedle zkuste udělat další výběr .. ten první vám zmizí a zůstane jen ten poslední. Když u druhého výběru podržíte klávesu CTRL (u kurzoru by se vám mělo objevit malé znaménko +) zůstanou nám aktivní výběry oba. Tímto způsobem můžeme např. vybrat celé oblečení a pak ho jedním kliknutím celý přebarvit, aniž bychom museli přebarvovat jednotlivé části zvlášť . Dalším takovým tlačítkem je ALT, který zase odečítá výběr (u kurzoru by se vám mělo objevit znaménko -), Zkuste si udělat normální výběr, podržte ALT a udělejte druhý výběr, který alespoň nějakou částí zasahuje do toho prvního, po puštění LTM uvidíte jak se překrývaná čast odkrojila(odečetla) Samozřejmě můžete nástroje kombinovat a sečíst/odečíst čtvercový výběr s kruhovým, nebo s kouzelnou hůlkou apod. Kruhový výběr ani laso dále rozepisovat nebudu, vztahují se k nim naprosto stejná pravidla, které jsme si popsali výše. Zajímavý je ale nástroj
Magic Wand (S) - Kouzelná hůlka
Ta nám také dělá výděr, ovšem na trochu jiném principu. Vybírá podle barev. tzn. pokud v následujícím obrázku, kliknu nástrojem kouzelná hůlka do růžového obdelníku, označí se nám pouze růžový obdelník (bez vyřízlé části modrým kruhem)
Kdyby jsme klikli (bože to je slovo) na modrý tvar uprostřed (nevím jestli je to vidět, ale je tvořena 2 elipsami trochu rozdílné barvy) vybere se nám celý tento tvar, a to proto že máme nastavenou toleranci na 50% () zkuste si jí ale nastavit na nulu a kliknout opět do modrého tvaru, vybere se vám jen ta část do které jsme kliknuli (tzn. tolerancí udáváme jak moc se může lišit sousední barva, aby jí nástroj kouzelná hůlka vybral) I pro tento typ výběru můžeme použít naše známé klávesy CTRL a ALT se stejným účinkem, jaký jsem popisoval výše
a s nástroji pro kreslení:
Pencil (P) - Tužka
U tohoto nástroje žádné speciální nastavení není (nebo ho zatím neznám ani já ) prostě LTM kreslíte barvou č.1 a PTM druhou barvou
Brush (B) - Štětec
Zde již máme k nastavení více možností než u Tužky. Základní rozdíl mezi tužkou a štětcem je ve tvaru stopy, kterou můžete štětcem nakreslit, tužka kreslí vždy jen 1 px tlustou čáru, u štetce si můžete vybrat, zda budete kreslit kulatým štětcem či nějakým vzorkem. Příklad: Vlevo štětec (výplň barva (solid color) a velikost štětce (brush width) 2) a vpravo tužka
sami vidíte, že štětec už přidává k vlastní čáře i pár pixelů světlejších barev, tento postup se velmi často (a také velmi účinně) používá k odstranění nežádoucího kostičkovaného vzhledu, když kreslíte tužkou, prostě stačí když kolem čáry nakreslíte dalších pár světlých pixelů a po oddálení už čára vypadá mnohem realističtěji. Tato technika ovšem vyžaduje nějaké ty zkušenosti, takže cvičte cvičte a cvičte (vyzkoušejte si schválně možnosti kreslení vzorem, nastavíte si ho přepnutím na požadovaný vzor v této části
Solid color je kreslení barvou, zvytek jsou různé vzory, použít se dají např. na vzorek svetru, výplň plotu a bůhví čeho dalšího. Velikost štětce nastavíte a kolonku vedle v Brush Width (šířka štětce)
další částí jsou výplně: Paint Bucket (F) - Plechovka barvy
Tímto nástrojem můžeme námi vybraný kousek obrázku, nebo libovolnou jinou část, vybarvit buď barvou nebo opět nějakým vzorem, výběr je stejný jako u štětce. Možná jste si i zde všimli možnosti nastavit toleranci. Nástroj plechovka totiž při pokusu o vybarvení obrázku vybarví jen tolik, kolik mu povolíte tolerancí. Ti inteligentnější z vás již určitě vědí, že při 100% nastavení tolerance, klik kamkoliv do obrázku, tento celý obarví, pokud ale nastavíme toleranci na 0, je možné obarvit jen pixely které mají společnou alespoň 1 stranu (čtverce) a naprosto stejnou barvu. Opět si to chce zkusit, aby jste to dostali do ruky.
Gradient (G) - Barevný přechod
Tento nástroj, jak už název napovídá, vyplňuje obrázek, nebo jeho část, barevným přechodem. Je zde spousta možností nastavení gradientu, jen se těžko slovně popisují. Můžeme nastavit typ gradientu (levá část obrázku) nebo zda bude přechod tvořit barva, nebo alfa kanál(průhlednost) - (pravá část obrázku)
poté už stačí kliknout a držet LTM a pohybem upravit vzhled S tímto nástrojem se budete muset seznámit sami, jelikož je potřeba aby jste viděli přesně účinky každého nastavení gradientu.
Recolor (R) - Přebarvení
Také jeden z velmi důležitých nástrojů. pokud budete u něčeho potřebovat změnit barvu, můžete buď jednotlivé části vybrat nějakýmnástrojem pro výběr a poté je vybarvit plechovkou, nebo použít tento rychlý nástroj. Jeho použití je jednoduché, do 1 barvy si dáme barvu na kterou chceme přebarvit, a do 2. barvy si vložíme barvu, kterou chceme přebarvovat (můžeme vybírat i pomocí kapátka (Color Picker (K)), no a poté jen jednoduše přemalováváme požadovanou oblast (nebo celý obrázek) - účinek to bude mít pokud se na obrázku vyskytuje barva, kterou jste si nastavili jako druhou.
Ostatní nástroje osobně skoro nepoužívám, pokud je tomu u vás jinak písněte mi (sem) ne do tohoto topicu !!! a já je sem přidám (nepředpokládám že potřebujete vysvětlit nástroje typu ruka nebo guma)
Takže tímto by jsme uzavřeli kapitolu Nástroje. V dalším díle se mrkneme blíže na vrstvy